Petcha-Kucha: Ciència ficció i Arquitectura

La imaginació de les persones ha creat espais que trenquen les barreres del present, elevant els edificis, comunicant-los mitjançant altres vies, tendint sempre cap a l’altura. Amb l’ajuda de màquines complementen la ciutat. Ciutats com a grans naus en moviment, grans dimensions per a solucionar els problemes de l’habitabilitat o nous punts base on construir noves ciutats.

S’han escollit pel·lícules amb una visió crítica i reflexió darrere del planteig de nous limits:

2001 UN ODISSEA A L’ESPAI, D’STANLEY KUBRICK (1968) 

Comença amb la col·locació d’un monòlit en un no-Lloc, caracteritzador de l’espai i generador d’identitat i refugi, mitjançant la tensió en l’escena entre natural i artificial.

En espais impropis de vida humana, Kubrick es dedica a col·locar mobiliari de reconeguts artistes/arquitectes per a dotar de quotidianitat i vida per a destacar les semblances i discrepàncies entre aquest espai i el que hi estem acostumats.

El control de gravetat mitjançant formes esfèriques o octogonals permet generar nous espais arquitectònics amb recorreguts que es perceben com a plans infinits. La utilització d’elements repetitius dins d’un espai és una tècnica implementada en aquesta pel·lícula per a donar la sensació de longitud dins l’escena.

Els canvis en els punts de vista entre escenes, en un espai modular, amb llum que prové des de sota per a generar noves escenes i nous temps sense variar l’escenari

BLADE RUNNER, DE RIDLEY SCOTT (1982) 

Ens situa en un marc fosc i amb contrasts, boira i caràcter indústrial. Canviant l’escala de l’espai urbà i predominant la tecnificació de l’habitabilitat i l’artificialització d’elements com la llum. Els espais interiors es contraposen a l’exterior amb solucions que intenten donar un caràcter familiar, un lloc que els humans s’intenten fer seus, on s’hi superposen les capes del temps d’un futur postpocalíptic.

Espais generats entre edificis de poca altura, espais de poca qualitat, ambients foscos i pluja en contra d’un fons de forts contrasts de llum i de grans altures per a destacar les diferències socials.

Dins la catifa generada per una ciutat “neutra” hi trobem diverses fonts de poder que destaquen, per dimensió i en forma. Des del seu interior simulen espais vasts que redueixen el personatge.

ORIGEN, DE CHRISTOPHER NOLAN (2010) 

L’arquitectura dels somnis no pot ser una copia de la realitat, on es pot crear tot allò que un mateix pugui imaginar i funcioni com arquitectura. La visió de l’escena de l’escala infinita ens mostra que la repetició d’un element crea l’infinit. També ens fa veure que actualment només podem trobar l’infinit en un món fictici.

Tornem a veure com el control de la gravetat ens crea un espai on els quatre plans són útils. També es pot observar com en un somni hi ha la possibilitat infinita de reproducció dels edificis i aquest estil d’edificis repetitius i de gran altura relacionat amb el pla Voisin de le Corbusier.

CONCLUSIÓ 

L’arquitectura tendeix a créixer verticalment, allunyant-se del terra. Sota l’anhel de construir en alçada. Els espais perden la dimensió lineal per a variar a diferents dimensions. Aquests fets són accentuats per el tractament diferenciat de la gravetat, ja sigui per raons físiques o psíquiques. Arquitectura real descontextualitzada generant nous contexts on pren un significat completament diferent al original, provocant una distorsió en l’espai i en la consciència de l’espectador.

Estudi realitzat per: Ferran Cànovas, Alexandre Canyelles, Estrella Hernández, Jordi Izquierdo i Josep Oliver. Construir lo projectat, EtsaV.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s